середу, 7 грудня 2022 р.


                          Відеорезюме

Педагогічна ідея

                    Інноваційні освітні технології як засіб удосконалення освітнього            процесу на уроках фізичної культури

Актуальність теми педагогічного досвіду
                  Сьогодні традиційний урок фізичної культури забезпечує в середньому до 30 % необхідної тижневої рухової активності. Внаслідок цього більшість здобувачів освіти  не справляються з навчальними нормативами і понад 50 % мають незадовільну фізичну підготовленість. Таким чином, актуальною  залишається проблема пошуку інноваційних підходів щодо організації та проведення  занять фізичної культури та спорту.
Модернізація освіти спонукає до пошуку нових освітніх і виховних технологій, до впровадження нетрадиційних форм і методів навчання та виховання, які спрямовують здобувачів освіти на краще розуміння навчального матеріалу з предмета «Фізична культура», а також бажання поліпшити свої спортивні досягнення.
Учителю потрібно бути у постійному творчому пошуку нових ідей, технологій, методів, прийомів та форм роботи.
Основна ідея досвіду
                    Ідея мого педагогічного досвіду «Інноваційні освітні технології як засіб удосконалення освітнього процесу на уроках фізичної культури» полягає в формуванні стійкого інтересу здобувачів освіти до занять фізичною культурою, розкритті потенційних можливостей кожного, розвитку творчої активної особистості та ствердженні пріоритетів здорового способу життя. Застосування новітніх технологій та інноваційних методів навчання сприяють кращому розумінню учнями ролі уроку фізичної культури, підвищенню рівня знань із предмета.
Основними завданнями педагогічного досвіду виступають: створення умов для самореалізації учнів; формування навичок самонавчання; мотивування до самовдосконалення; забезпечення фізичного розвитку кожної особистості.
Метою своєї роботи вважаю сформованість в учнів стійких переконань щодо необхідності свідомого ставлення до власного здоров’я та його збереження, формування фізично досконалої особистості учня.
Оптимальне завантаження здобувачів освіти на уроці забезпечується: дотриманням дидактичних принципів, раціональним використанням часу, застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій та максимальним включенням у хід уроку нестандартного обладнання, інвентарю.
Активність здобувачів освіти на уроці фізичної культури також визначається дотриманням дидактичних принципів, зокрема: принципу оптимальної складності завдань, принципу прогресування складності навчальних завдань (від простого до складного, від легкого до важкого), принципу свідомості, принципу зв’язку навчання з життям і практикою, принципу підкріплення, диференційованого підходу до учнів, включаючи і принцип індивідуалізації.
Реалізація провідної педагогічної ідеї та її складових
                    Основною формою навчання та виховання в школі є урок. У своїй роботі практикую нестандартні уроки, бо вони можуть стати плідною частиною звичайного уроку — для збудження інтересу здобувачів освіти до матеріалу, що вивчається, для привернення уваги у разі їхньої перевтоми або поганого самопочуття, для активізації певного етапу уроку тощо.  Наприклад: урок-змагання, квести, урок-спортивна вікторина із застосуванням теоретичних і практичних знань, урок-емпатії, урок-змагання «Зоряний час», урок-взаємонавчання, урок-Just Dance, олімпійські уроки, фізкультпаузи. Ці уроки містять у собі всю розмаїтість методів та форм роботи.
З метою збереження здоров’я здобувачів освіти  використовую здоров'язберігаючу та здоров’яформуючу технології: самомасаж біологічно активних зон організму, гімнастика для очей, вправи для формування постави, ігровий стретчинг, фітбол-гімнастика, дихальна гімнастика.
З метою формування навичок здорового способу життя, проведення корисного дозвілля та активного відпочинку, загартовування організму, профілактики захворювань, зняття втоми обрала «Туризм». Насамперед, тому що ці заняття відбуваються здебільшого на майданчику, у парку, в лісі – на свіжому повітрі. Учням  подобається встановлювати намет, розпалювати вогнище, долати туристичну смугу перешкод, в'язати вузли. Залюбки освоюють первинні знання з фізичної, технічної, тактичної підготовки пішохідного туриста. Здобувачі освіти вчаться орієнтуватися й діяти індивідуально і колективно у надзвичайних ситуаціях, пізнають свій край, народ, його історію. Доречні одноденні екскурсії, походи, змагання, під час яких учні вивчають історію свого краю, держави, військову справу, вчаться  господарювати, організовувати конкурси, ігри. Мета таких уроків:  виховання громадян, патріотів України.
З метою вдосконалення організації освітнього процесу у своїй педагогічній практиці використовую інформаційно-комунікаційні технології. Для реалізації завдань фізичного виховання застосовую комп’ютерні засоби: методичні фільми загального спрямування, начальні фільми програмового матеріалу, тести, інтернет-ресурси. Використання презентацій на уроках дозволяє детальніше і наочно надавати теоретичний матеріал, що робить процес освіти найбільш ефективним. За допомогою презентації також можна доступно пояснити правила спортивних ігор, тактичні дії гравців, барвисто розповісти про історичні події, познайомити з біографіями спортсменів. Наявність візуального ряду інформації дозволяє швидко закріпити її в пам'яті. При проведенні ранкової зарядки створюю флеш-презентації та відеоролики з комплексами загальнорозвиваючих вправ (ЗРВ). 
Застосовуючи дидактичні ігри на уроці, помітила підвищення ефективності сприймання навчального матеріалу. Захопившись, учні не помічають, що вчаться: пізнають, запам’ятовують нове, орієнтуються в незвичайних ситуаціях, поповнюють запас уявлень, понять, розвивають фантазію.
                Активно застосовую віртуальні інтерактивні дошки Jamboard, Padlet, онлайн сервіси GOOGLE, які дозволяють зробити процес навчання яскравим, наочним, динамічним. Перевагами використання інтерактивних дошок є: яскраве, візуальне представлення досліджуваного матеріалу; урізноманітнення форм  і видів роботи; майданчик для реалізації творчих здібностей; удосконалення освітнього процесу; урізноманітнення форм і видів роботи; інструмент для організації кооперативної спільної діяльності; можливість аудіовізуалізувати, репрезентувати навчальний матеріал.
Значну увагу приділяю інтерактивній технології кооперативного навчання (групового). Парну й групову роботу організовую як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, умінь та навичок у підготовчій, основній або заключній частинах. Використання такого виду співпраці сприяє тому, що учні не можуть ухилитись від виконання завдання, швидко виконують вправи, які за інших умов потребують більшої затрати часу. Ця технологія дозволяє: проаналізувати разом проблему; протестувати та оцінити один одного; страхувати, допомагати та виправляти помилки під час виконання вправ; ускладнювати чи полегшувати умови виконання.
                     Метод колового тренування -  один із сучасних методів організації й навчання здобувачів освіти. Забезпечує високу моторну щільність уроку й піднесений емоційний стан учнів, дає змогу виконати великий обсяг вправ, одержати значне навантаження й підвищити рівень фізичної підготовленості здобувачів освіти. Кожен учень у межах жорсткого регламенту робочих фаз і відпочинку виконує по колу всі вправи комплексу з установкою досягти якомога вищого результату в кожній із них. При цьому ефективно використовується весь арсенал стандартного й нестандартного обладнання, встановленого як у спортивному залі, так і на спортивному майданчику.
                 Виховувати дитину успішно можливо тільки відповідними методами, що за привабливістю приховують саме виховання і навчання. Один із таких методів є ігровий та змагальний. Через гру дитина пізнає світ та входить у світ знань, оволодіває духовними цінностями. Гра - це скарбниця людської культури, вона є засобом відпочинку та розваг. У здобувачів освіти формуються поняття про норми громадської поведінки, виховуються певні культурні навички. Змагальний метод фізичного виховання при роботі з учнями прийнято застосовувати у формі близькій до ігрового; основна відмінність - обов'язкова наявність переможця. Змагальний метод виключає примус до навчання: навчання йде через гру і змагання. Він викликає у дітей радість, сприяє руху вперед, забезпечує поступовий розвиток вольових якостей, особистої відповідальності, віру в можливість подолати труднощі.
              Надзвичайно ефективною формою візуалізації навчального матеріалу в освітньому процесі сьогодні є метод створення карт знань - MindMap.
Мета створення карт може бути  різна: запам'ятовування складного матеріалу, передача інформації, прояснення для себе якогось питання. Використовую на будь-якому етапі уроку: для розкриття теми уроку, для перевірки усвідомлення матеріалу тощо. Навчаю здобувачів освіти самостійно створювати ментальні карти поступово: спочатку аналізуємо готові зразки, потім створюємо у класі колективно, згодом у групах, і лише після цього даю індивідуальні завдання щодо побудови карт на уроках або вдома. Ментальні карти можна використовувати для зворотного зв'язку.
Під час таких уроків створюються умови для активного спілкування, зняття нервового напруження, учні прагнуть висловити власні міркування, з бажанням виконують завдання, виявляють цікавість до матеріалу, що вивчається. Вчаться самостійно працювати з навчальною, довідковою та іншою літературою з предмета. Ефективність використання метальних карт характеризуються високим рівнем мотивації та пізнавального інтересу до предмету, що в свою чергу дозволяє здобувачам освіти проявити свої знання та навички.
Тому впровадження в навчально-виховний процес цього прийому створює широкий спектр можливостей для реалізації дидактичної мети, розвитку творчості, формування образного мислення.
                 Останнім часом в освітньому просторі України набирає обертів тренд STEM-освіти. STEM-освіта – це творчий простір світогляду дитини, де вона не тільки готується до дорослого життя, а й повноцінно реалізує свої потреби. Допомагає опанувати навички ХХІ століття та створює фундамент для професій в майбутньому.
Конструювання не лише сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, а й розвиває дрібну моторику рук, увагу, пам’ять, критичне мислення, комунікативні навички, підвищує мотивацію до навчання, формує у здобувачів освіти просторові уявлення.
Використовуючи рахункові палички, під час інтелектуальної паузи на уроці, учні намагаються по пам’яті збудувати конструкцію яка була зображена на картинці. Хто виконає правильно, той виграє! Або під час вивчення модуля туризм на уроці, пропоную учням дивлячись на фото збудувати макет багаття за допомогою підручних засобів (фломастери, олівці тощо). Застосовуючі технологію апсайклінгу – це не просто переробка старих речей, а виготовлення із них нових, з легкістю можно зробити обладнання, наприклад, для розвитку окоміру та спритності  або для закріплення техніки дихання.
Під силу кожному побудувати свій власний міні-баскетбольний майданчик або настільний міні-футбол. Для конструкцій стануть в пригоді підручні засоби: картонні коробки з-під взуття, пластикові стаканчики, ложки, тенісні м’ячики, прищіпки, дерев’яні оброблені палички. Мінімум затрат і часу. Відмінна розвага у вільний час!
                  Ще однією із інноваційних форм удосконалення процесу фізичного виховання, що підвищує інтерес до занять фізичною культурою є Роуп - Скіпінг. Слово це досить нове, хоча саме тренування, яке воно називає, чудово нам знайоме! Це не що інше, як стрибки на скакалці, тільки в різних варіаціях. Давня назва дитячої забави «Стрибки на скакалці» пішла в минуле, а сьогодні вправи з цим інвентарем носять сучасну назву «Скіпінг». Це індивідуальний або груповий вид рухової діяльності, який поєднує стрибки, акробатичні та танцювальні елементи  з однією або двома скакалками. На уроці використовую вправи: «Дзеркало», «Годинник», «Хто більше», «Рибалка», «Змійка», «Сходинки». Стрибки через скакалку розвивають і вдосконалюють спритність, швидкість, витривалість, координацію рухів.
Ефективність та результативність впровадження педагогічної ідеї
                 Прагну, щоб кожен урок був логічним продовженням попереднього і водночас підготовкою до наступного, змістовним, цікавим для учнів і таким, що спонукає їх до активної діяльності. У практиці роботи з фізичної культури застосовую різні методи навчання: словесні – пояснення, розповідь, команда, підрахунок; наочні – показ вправи в    У роботі керуюсь основними принципами виховання: превентивності, технолізації, особистісної орієнтації, адекватності виховання, суб’єктної взаємодії, національної спрямованості, культуровідповідності, цілісності виховання.
Завдяки впровадженню у роботу ефективних методів і форм навчання мої вихованці є переможцями та призерами міських, обласних, всеукраїнських змагань, конкурсів, марафонів.  Багато років поспіль команда «Лідер» учнів 4-5 класів посідає призові місця на міському, обласному етапі у спортивному змаганні «Веселі старти». Команда учнів 7-9 класів «Прометей» неодноразово захищала честь школи та громади на обласному етапі Всеукраїнського спортивно-масового заходу серед дітей та юнацтва «Олімпійське лелеченя», посідаючи І-ІІ місця. Рій «Відважні соколята» у І (регіональному) етапі  Всеукраїнського конкурсу звітів про роботу роїв  Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») посів І місце.
                     Маю власний блог, канал на YouTube, сторінку в соціальній мережі Facebook. Постійно висвітлюю інформацію про роботу, розміщую корисні матеріали для батьків, учнів, колег.
https://www.youtube.com/channel/UCjn0YxN5pntpcC5X-QFXGDw; http://tata82blogsport.blogspot.com/
https://www.facebook.com/profile.php?id=100011184133252
 

Немає коментарів:

Дописати коментар

     28 березня 2023 року відбулося  четверте онлайн-засідання "Організація навчальновиховно діяльності учнів через використання методі...